Από την Αργυρώ Κράια

Πιο έξυπνα και πιο ειλικρινή θεωρούνται από τους συνομηλίκους τους τα παιδιά που φορούν γυαλιά οράσεως. Αυτό έδειξε η έρευνα «What do kids think about kids in eyeglasses?» που δημοσιεύτηκε στην OPO (Ohpthalmic and Physiological Optics), την επιθεώρηση του Κολεγίου των Oπτομετρών.

Προηγούμενες μελέτες εξέταζαν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αισθάνονται για τους άλλους που φορούν γυαλιά, αλλά δεν είχαν εκδοθεί μελέτες για παιδιά σχετικά με το θέμα. Τα πορίσματα πρόσφατης έρευνας των Jeffrey J. Walline,1 Loraine Sinnott,1 Erica D. Johnson,2 Anita Ticak,1 Sylvia L. Jones,1 and Lisa A. Jones1 για το πώς αισθάνονται τα παιδιά για άλλα παιδιά που φορούν γυαλιά είναι αποκαλυπτικά.
Τα παιδιά συνέκριναν μια σειρά από 24 ζευγάρια εικόνων και απάντησαν σε έξι ερωτήσεις σχετικά με το παιδί που θα προτιμούσαν να παίζουν, ποιος φαίνεται καλύτερα στο να κάνει αθλητισμό, ποιος φαίνεται πιο έξυπνος, πιο όμορφος και πιο ειλικρινής. Τα παιδιά σε κάθε ζευγάρι εικόνων διέφεραν ανάλογα με το φύλο, την εθνικότητα και το είδος των γυαλιών. Στην έρευνα συμμετείχαν ογδόντα παιδιά ηλικίας 6 έως 10 ετών. Η μέση ηλικία (± SD) των ατόμων ήταν 8,3 ± 1,3 έτη, 42 (53%) ήταν κορίτσια, 51 (64%) ήταν λευκοί, 21 (26%) ήταν μαύροι και 30 (38%) φορούσαν γυαλιά.
Το παιδί που φορούσε γυαλιά το θεωρούσαν πιο έξυπνο (0.66, CI = 0.60- 0.71) και πιο ειλικρινές (0.57, CI = 0.50-0.64), και τα παιδιά που φορούσαν γυαλιά φαίνονταν πιο έξυπνα ανεξάρτητα από το αν τα παιδιά που επέλεγαν φορούσαν και τα ίδια γυαλιά. Το παλιό ρητό «Τα αγόρια ποτέ δεν φλερτάρουν κορίτσια που φορούν γυαλιά» μπορεί να είναι ξεπερασμένο, ωστόσο τα γυαλιά τείνουν να κάνουν τα παιδιά να φαίνονται πιο έξυπνα και λίγο πιο ειλικρινή στους συμμαθητές τους.
Ακολουθεί το άρθρο:

Έχουν διεξαχθεί πολλές μελέτες για την εξέταση των επιπτώσεων των γυαλιών στις αντιλήψεις των ανθρώπων. Αυτές οι μελέτες είτε αξιολόγησαν τον τρόπο που αισθάνθηκαν οι άλλοι για τους ανθρώπους με γυαλιά (Terry and Hall, 1989, Harris, 1991, Terry and Krantz, 1993) ή πώς οι άνθρωποι που φορούσαν γυαλιά αισθάνθηκαν για τον εαυτό τους (Gording and Match, 1968; Terry and Brady, 1976; Terry, 1981, 1989; Terry et al., 1983, 1997; Harris, 1991; Kidd et al., 1997; Lyon et al., 2002).
Ορισμένες μελέτες χρησιμοποίησαν εικόνες ή βίντεο από άτομα με ή χωρίς γυαλιά για να προσδιορίσουν τις επιπτώσεις των γυαλιών στις αντιλήψεις των άλλων μέσω μιας έρευνας. Διεξάγοντας έρευνα σε 135 άτομα, οι προπτυχιακοί φοιτητές αξιολόγησαν εικόνες ανθρώπων με βάση την κοινωνική αξία, την κοινωνική δύναμη και την ψυχική τους ικανότητα. Οι άνθρωποι που φορούσαν γυαλιά αξιολογήθηκαν με μειωμένη δύναμη και αυξημένη ικανότητα (Terry and Krantz, 1993). Με το πρόσχημα της δημιουργίας πρώτων εντυπώσεων κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων εργασίας, οι προπτυχιακοί φοιτητές παρακολούθησαν μια βιντεοταινία στην οποία είτε ένας άνδρας είτε μια γυναίκα μπήκαν σε ένα γραφείο και κάθισαν σε ένα γραφείο τη μια φορά φορώντας γυαλιά και άλλη φορά άνευ γυαλιών. Όταν φορούσαν γυαλιά, οι άνθρωποι θεωρούνταν πιο καλλιτεχνικοί, φοβισμένοι, ήπιοι, δειλοί, εξαρτημένοι, μαλακοί, ευγενικοί και ευαίσθητοι (Terry, 1989).
Δύο μελέτες που χρησιμοποίησαν συγκρίσεις εικόνων τους βρήκαν πιο αξιόπιστους (Thornton, 1943, 1944), αξιόλογους (Thornton, 1943) και ειλικρινείς (Thornton, 1943, 1944).

Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκαν 24 φωτογραφίες με ζευγάρια παιδιών που φορούσαν ή όχι γυαλιά, διέφεραν σε φύλλο και εθνικότητα.

Ορισμένες μελέτες ζήτησαν από τους ανθρώπους που φορούν γυαλιά να μιλήσουν για τον εαυτό τους. Μία μελέτη μέτρησε τις αλλαγές στη συστολή και την ικανοποίηση του προσώπου για δύο ομάδες: τα άτομα που αλλάζουν από γυαλιά σε φακούς επαφής και άτομα που αλλάζουν από καμία διόρθωση σε γυαλιά. Δεν υπήρχε διαφορά στην αλλαγή στη συστολή ή στην αλλαγή στην ικανοποίηση του προσώπου όταν τα υποκείμενα έκαναν οπτική διόρθωση σε οποιαδήποτε ομάδα (Χατζησταυρόπουλος και Γκένεστ, 1988).
Μια άλλη μελέτη χρησιμοποίησε τη μέθοδο σχεδίασης House-Tree-Person για να μετρήσει τις αλλαγές στην προσωπικότητα ενός υποκειμένου. Θετικές αλλαγές μετά την τοποθέτηση φακών επαφής παρατηρήθηκαν στο 70% των ασθενών (Gording and Match, 1968). Όλες οι προηγούμενες μελέτες πραγματοποιήθηκαν σε ενήλικες, αλλά μία μελέτη διαπίστωσε ότι η αυτοεκτίμηση ήταν χαμηλότερη για άτομα που έβαλαν γυαλιά όταν ήταν παιδιά (κάτω των 13 ετών) ή ενήλικες (άνω των 20 ετών) και όχι όταν ήταν έφηβοι (ηλικία 13-20 ετών, Terry et ai., 1983). Μια μελέτη σε παιδιά δεν διαπίστωσε σημαντικές διαφορές στις αντιλήψεις των παιδιών που φορούσαν γυαλιά και παιδιά που δεν φορούσαν γυαλιά (Lyon et al., 2002). Σε μια άλλη μελέτη, στην οποία τα παιδιά φόρεσαν γυαλιά ή φακούς επαφής για 3 χρόνια, δεν διαπιστώθηκε διαφορά στο ρυθμό μεταβολής των αυτο-εννοιών (Terry et al., 1997). Οι Terry και Stockton (1993) ζήτησαν επίσης από τα παιδιά πρώτης τάξεως να αξιολογήσουν εικόνες παιδιών με και χωρίς γυαλιά και διαπίστωσαν ότι τα παιδιά ήταν πιθανότερο να θεωρούνται λιγότερο ελκυστικά, φτωχότερα σε επιδόσεις στο σχολείο και πιο αποκλίνουσες προσωπικότητες όταν φορούσαν τα γυαλιά τους.
Οι δύο αυτές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στα παιδιά δεν βρήκαν επίδραση των γυαλιών στην αυτο-αντίληψη, αλλά δεν έχουν γίνει έρευνες μέχρι πρόσφατα για τις οι επιπτώσεις των γυαλιών στις αντιλήψεις των παιδιών για άλλα παιδιά με γυαλιά. Διεξάγαμε σχετική έρευνα Children’s Attitudes about Kids in Eyeglasses (CAKE) για να διαπιστώσουμε αν τα γυαλιά επηρεάζουν τις αντιλήψεις των παιδιών για τους συνομηλίκους τους.

Μέθοδος

Η μελέτη CAKE ακολούθησε τις αρχές της Διακήρυξης του Ελσίνκι και εγκρίθηκε από το The Ohio State University Biomedical Institutional Review Board. Όλοι οι γονείς συναίνεσαν στη συμμετοχή του παιδιού τους και η σύμφωνη γνώμη του παιδιού πάρθηκε για όλα τα θέματα. Δώδεκα παιδιά ηλικίας από 6 έως 10 ετών επιλέχθηκαν για να φωτογραφηθούν. Τα μισά ήταν θηλυκά και επιλέχθηκαν ίσος αριθμός λευκών, μαύρων και παιδιών από την Ασία. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να φορούν τα δικά τους γυαλιά ή πήραν ένα ζευγάρι γυαλιά από την Γκαλερί Γυαλιών του Κρατικό Πανεπιστημιακό Κολλεγίου Οπτομετρίας του Οχάιο. Τα παιδιά κλήθηκαν να φωτογραφηθούν χωρίς έκφραση του προσώπου για δύο εικόνες, το ένα με το να φορούν γυαλιά και το ένα χωρίς να φορούν γυαλιά.
Προκειμένου να δημιουργηθούν οι ίδιες εκφράσεις του προσώπου από τα παιδιά ενώ φορούσαν γυαλιά και δεν φορούσαν γυαλιά, οι εικόνες  των παιδιών χωρίς γυαλιά τροποποιήθηκαν ψηφιακά. Είκοσι τέσσερα ζευγάρια έγχρωμων εικόνων τοποθετήθηκαν σε ένα φωτογραφικό βιβλίο και παρουσιάστηκαν πάντα με την ίδια σειρά. Οι δύο εικόνες διαφέρουν πάντοτε ανάλογα με το φύλο, τα γυαλιά και την εθνικότητα και αυτές οι τρεις μεταβλητές παρουσιάστηκαν τυχαία στην αριστερή ή δεξιά πλευρά του βιβλίου φωτογραφιών. Τα παιδιά στις εικόνες ήταν άγνωστα στα άτομα που επέλεγαν. Από τα παιδιά ζητήθηκε να εξετάσουν τα ζεύγη των εικόνων και να επιλέξουν ποιο παιδί θα ταίριαζε καλύτερα σε έξι ερωτήσεις.
♦ Με ποιο παιδί προτιμάς να παίζεις;
♦ Ποιο παιδί φαίνεται πιο έξυπνο;
♦ Ποιο παιδί φαίνεται καλύτερα όταν κάνει σπορ;
♦ Ποιο παιδί νομίζετε ότι έχει καλύτερη εμφάνιση;
♦ Ποιο παιδί φαίνεται πιο ντροπαλό;
♦ Ποιο παιδί φαίνεται πιο ειλικρινές;
Το παιδί επέλεξε είτε να διαβάσει τις ερωτήσεις για κάθε ζεύγος, στη συνέχεια να απαντήσει μόνο στις ερωτήσεις ή να ζητήσει από τον ερευνητή να διαβάσει τις ερωτήσεις και να δείξει την εικόνα που επέλεξε. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ποικίλα περιβάλλοντα, ανάλογα με το πού ήταν το παιδί. Οι ερωτήσεις διήρκεσαν περίπου 20 λεπτά και τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να κάνουν διαλείμματα ανάλογα με τις ανάγκες. Οι απαντήσεις καταγράφηκαν για κάθε μία από τις έξι ερωτήσεις και για τις 24 συγκρίσεις. Σημείωση: τα δεδομένα συλλέχθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου «πιο έξυπνα» σημαίνει συνήθως πιο έξυπνα στο μυαλό και σπάνια σημαίνει καλύτερα ντυμένα. Τα δεδομένα εισήχθησαν διπλά σε υπολογιστικό φύλλο του Microsoft Excel και συγκρίθηκαν για αποκλίσεις. Όλες οι ασυμφωνίες μεταξύ των δύο καταχωρίσεων δεδομένων διορθώθηκαν μετά την εξέταση του αρχικού έντυπου αντιγράφου και δημιουργήθηκε ένα τελικό σύνολο δεδομένων για ανάλυση. Οι στατιστικές αναλύσεις πραγματοποιήθηκαν στο SAS χρησιμοποιώντας τη διαδικασία GLIMMIX.

Πορίσματα

Ογδόντα άτομα ηλικίας 6 έως 10 ετών συμμετείχαν στην έρευνα από τον Σεπτέμβριο 2003 μέχρι το Σεπτέμβριο 2005. Οι έρευνες πραγματοποιήθηκαν στο Κρατικό Πανεπιστημιακό Κολλέγιο Οπτομετρίας του Οχάιο. Η μέση ηλικία (± SD) ήταν 8,3 (± 1,3) έτη και 42 (53%) των ασθενών ήταν γυναίκες. Οι γονείς ανέφεραν ότι 21 (26%) ήταν μαύροι και 51 (64%) ήταν λευκοί. Τριάντα (38%) φορούσαν γυαλιά, 34 (43%) είχαν τουλάχιστον έναν αδελφό που φορούσε γυαλιά και 52 (65%) είχαν τουλάχιστον έναν γονέα που φορούσε γυαλιά.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα παιδιά ηλικίας 6 έως 10 ετών συνήθως δεν κάνουν κρίσεις των συνομηλίκων τους με βάση το εάν φορούν γυαλιά, αλλά θεωρούν ότι οι συνομήλικοί τους που φορούν γυαλιά φαίνονται πιο έξυπνοι. Αυτό το εύρημα επιβεβαιώθηκε από μελέτες ενηλίκων (Thornton, 1943, 1944, Boshier, 1975). Προηγούμενες μελέτες έχουν βρει συσχετισμούς ανάμεσα στη μυωπία και τη νοημοσύνη
(Grosvenor, 1970, Rosner και Belkin, 1987), έτσι τα παιδιά μπορεί να συσχετίζουν τη μυωπία και τη νοημοσύνη από τη δική τους εμπειρία ή μέσα από εικόνες «έξυπνων τύπων» που φορούν γυαλιά. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι αυτό το στερεότυπο εμφανίζεται σε σχετικά μικρή ηλικία. Επιπλέον, το στερεότυπο του έξυπνου προσώπου που φοράει γυαλιά ισχύει τόσο από τα παιδιά που φορούσαν γυαλιά όσο και από τα παιδιά που δεν φορούσαν γυαλιά. Το θέμα νοημοσύνης σε σχέση με τα γυαλιά συνεχίζεται με την εξέταση των χαρακτηριστικών των παιδιών στις εικόνες. Παρόλο που τα κορίτσια με γυαλιά επιλέγονταν συχνότερα ως πιο έξυπνα από τα αντίστοιχα αγόρια, τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια με γυαλιά επιλέγονταν πολύ πιο συχνά από αυτούς που δεν φορούσαν, γεγονός που δείχνει ότι τα γυαλιά παίζουν σημαντικότερο ρόλο από το φύλο του παιδιού στην εικόνα όταν καθορίζουμε ποιο παιδί φαίνεται πιο έξυπνο. Στην ουσία, όσοι φορούν γυαλιά φαίνονται να είναι πιο έξυπνοι από όσους δεν φορούν γυαλιά σε όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από το φύλο ή την εθνότητα του παιδιού στην εικόνα.
Αυτό το συμπέρασμα όμως δεν είναι καθολικό. Ο Terry και ο Stockton είχαν δείγματα από εξάχρονα που αξιολόγησαν φωτογραφίες συνομηλίκων τους σχετικά με το πόσο καλά τα πάνε στο σχολείο. Τα παιδιά με μεσαία και χαμηλή γνωστική ικανότητα δεν βασίζουν την επιλογή τους για τη σχολική επίδοση στα γυαλιά, ενώ τα παιδιά με υψηλές γνωστικές ικανότητες κρίνουν τα παιδιά με γυαλιά να αποδίδουν λιγότερο θετικά στο σχολείο από τα παιδιά που δεν φορούν γυαλιά (Terry and Stockton, 1993). Ο προσδιορισμός της αιτίας αυτής της διαφοράς στις διαπιστώσεις μεταξύ δύο παρόμοιων μελετών είναι δύσκολη.

Ένας άλλος τομέας στον οποίο τα παιδιά έχουν σχετικά ισχυρές πεποιθήσεις είναι το φύλο και ο αθλητισμός.
Τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια ηλικίας 6 έως 10 ετών πιστεύουν ότι τα αγόρια φαίνεται να είναι καλύτερα στον αθλητισμό από τα κορίτσια. Άλλες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα αγόρια έχουν υψηλότερη αίσθηση του αθλητισμού από τα κορίτσια (Dias et al., 2002) και ότι οι έφηβοι (ηλικίας 14 έως 18 ετών) έχουν στερεότυπα φύλου όταν πρόκειται για ορισμένα αθλήματα (Alley and Hicks, 2005). Αυτά τα πορίσματα επιβεβαιώνουν το αντιληπτό στερεότυπο ότι τα αγόρια είναι καλύτεροι αθλητές από τα κορίτσια.

Ο μοναδικός παράγοντας που εξετάστηκε σε αυτή τη μελέτη που καθόριζε με ποιον ένα παιδί θα έπαιζε καλύτερα ήταν το φύλο. Τα αγόρια προτιμούν να παίζουν με τα αγόρια και τα κορίτσια προτιμούν να παίζουν με τα κορίτσια. Αυτό το εύρημα έχει τεκμηριωθεί προηγουμένως (Koch, 1957, Αλέξανδρος και Hines, 1994, Hoffmann and Powlishta, 2001).
Μια μελέτη που σχε- διάστηκε με παρόμοιο τρόπο με την τρέχουσα μελέτη διαπίστωσε ότι η επιλογή παιδιών από συμπαίκτες δεν επηρεάστηκε από τα γυαλιά (Johns et al., 2005) και μια άλλη μελέτη παιδιών πρώτης τάξης διαπίστωσε ότι τα γυαλιά δεν παίζουν ρόλο στην επιλογή των φίλων (Terry and Stockton, 1993). Τα αγόρια και τα κορίτσια τείνουν να παίζουν με άλλα παιδιά που έχουν παρόμοιο στιλ παιχνιδιού και αυτό συχνά καθορίζεται, εν μέρει τουλάχιστον, από το φύλο του παιδιού (Alexander και Hines, 1994). Τα παιδιά δεν έχουν την τάση να χρησιμοποιούν δημογραφικές ή χαρακτηριστικές πληροφορίες, όπως το φύλο, την εθνικότητα, τη φθορά των γυαλιών ή το στραβισμό, για να επιλέξουν ένα συμπαίκτη.

Πιθανοί περιορισμοί

Στη συγκεκριμένη μελέτη, οι αναλογίες των παιδιών σε σχέση με το φύλο, την εθνικότητα και τα γυαλιά ήταν η ίδια αλλά δεν ίσχυε το ίδιο για τα παιδιά που επέλεγαν. Λιγότερο από το 10% των παιδιών που επιλέγουν ήταν από τη Ασία, γεγονός που μπορεί να συνέβαλε στο γεγονός ότι δύο παιδιά της Ασίας επιλέχθηκαν λιγότερο συχνά απ’ ό, τι τυχαία. Μαύρα παιδιά επιλέχθηκαν περισσότερο ή λιγότερο συχνά και ένα λευκό
παιδί επιλέχθηκε συχνότερα. Ίσως μια μεγαλύτερη αναλογία παιδιών από την Ασία θα κατένειμε περισσότερο τη δημοτικότητα των παιδιών. Ωστόσο, ούτε η εθνικότητα του παιδιού στην εικόνα ούτε η εθνικότητα του παιδιού που επέλεξε έπαιξαν ρόλο στην απάντηση σε οποιαδήποτε από τις έξι ερωτήσεις. Μελλοντικές μελέτες μπορούν να εξετάσουν τη «δημοτικότητα» κάθε παιδιού πριν από την έρευνα και να χρησιμοποιήσουν μόνο τα παιδιά που επελέγησαν τυχαία για να μειώσουν τις πιθανότητες για προκατάληψη στο δείγμα. Τα παιδιά ηλικίας 6-10 ετών δυσκολεύονταν να απαντήσουν σε έξι ερωτήσεις σχετικά με 24 ζευγάρια εικόνων. Η προσοχή τους μπορεί να είχε αποδυναμωθεί και εξαντληθεί σε όλη τη διάρκεια της έρευνας. Παρόλο που αυτό είναι απίθανο να δημιουργήσει προκατάληψη, μπορεί να έχει αρνητική επίδραση
σε οποιοδήποτε αποτέλεσμα μπορεί να έχει εμφανιστεί αν τα παιδιά ήταν πιο προσεκτικά και λιγότερο πιθανό να επέλεγαν τυχαία μια εικόνα. Δεν πιστεύουμε ότι η προσοχή των παιδιών σε αυτό το δείγμα ήταν ανεπαρκής επειδή βρήκαμε στερεότυπη συμπεριφορά στο δείγμα μας. Τα παιδιά επέλεξαν να παίξουν κυρίως με το δικό τους φύλο και σκέφτηκαν ότι τα αγόρια εμφανίστηκαν πιο αθλητικά. Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά
δεν απάντησαν τυχαία στις ερωτήσεις.

Συνοπτικά

Η μελέτη αυτή διαπίστωσε ότι τα γυαλιά κάνουν τα παιδιά να φαίνονται πιο έξυπνα για τους συνομηλίκους τους, αλλά δεν αλλάζουν τις στάσεις
των παιδιών αναφορικά με τη συστολή, την ειλικρίνεια, την ελκυστικότητα, τον αθλητισμό ή εάν θα παίξουν μαζί τους.